maanantai 3. lokakuuta 2016

Tehrään tästä nyt numeroo - hyvinvointia ruuasta


Koulullamme järjestettiin  teemaviikko "Hyvinvointia ruuasta" viikolla 39. Aihe viikon toteuttamiseen tuli Ylöjärven kaupungin v. 2015 hyvinvointisuunnitelmasta. Teemassa huomioitiin myös uusi peruskoulun opetussuunnitelma sekä perusopetuksen laatukäsikirja. Ajatuksena oli rakentaa monialainen oppimiskokonaisuus, koska ruoka on sopiva aihe kaikkiin oppiaineisiin ja kaiken ikäisille oppilaille.

Viikon tavoitteena oli lisätä ymmärrystä terveellisestä ravitsemuksesta sekä koululounaan syömisen tärkeydestä ja arvostamisesta.

Teema oli esillä koko viikon ruokalassa, kouluterveydenhuollossa ja oppitunneilla. Ruokalassa tarjottiin oppilaiden toiveruokia.




Uskonnon ja musiikin yhteistunneilla ruokailtiin intialaisittain. Seitsemäsluokkalaiset kokivat varsin tunnelmallisen hetken musaluokassa led-kynttilöiden valossa. Tunti alkoi vuorovaikutteisella kohtaamisella hindin kielellä; opettelimme kauniin intialaisen tavan tervehtiä kanssatovereitamme (namaste). Tämän jälkeen keskityimme intialaisen Mahatma Gandhin elämäntarinan äärelle, jonka jälkeen tunti jatkui intialaista musiikkia kuunnellen sekä intialaisen musiikkikulttuurin perinteisimpiin soittimiin tutustuen. Myös piipahdus Bollywood-elokuvien mielenkiintoiseen maailmaan tuntui kiehtovalta. Kuuluisan sitarinsoittajan Ravi Shankarin video toi rauhallisen musiikkitunnelman luokkaan, jossa jo intialainen tee höyrysi.



  

Teen seurana maisteltiin intialaista chapati-leipää, jota oppilaat olivat itse tehneet kotitaloustunnilla. Tunti päättyi äänimaljojen värähtelyyn ja rentouttavaan keskittymisharjoitukseen.

Varsin mukava ja keskittynyt tunnelma luokassa. Harmi vain, että aamun etsinnässä ei pakasteesta löytynyt kaikkia leipiä, joten muutamat leivät jaettiin monien kesken. Nyt maisteltavaa jäi siis myös myöhemmiksi ajoiksi ja muillekin luokille.   (MAV,VS)


Smaklig måltid!

Koulussamme vietetyn ruokaviikon kunniaksi myös englannin ja ruotsin tunneilla paneuduttiin teemaan.


 
Ruotsin tunneilla tutustuttiin ruokasanastoon ja suomenruotsalaiseen ruokakulttuuriin mm. pelin avulla.
7E -luokka laati omat hienot ruokalistat englanniksi.

Lisäksi tehtiin seinäjulisteita lempiruuista ruotsiksi.
                                                                                    (MV, LV, SI, RM, ELA, JW)

Hätäruokana pettuleipää

Osana Hyvinvointia ruuasta -viikkoa historian tunneilla kerrottiin seiskaluokkalaisille Suomen nälkävuosista 1860-luvulla. Tuolloinhan yli 300 000 suomalaista kuoli parissa vuodessa nälkään ja tauteihin.

Tuolloin (jälleen kerran) jouduttiin turvautumaan hätäravintoon, jota oli mm. pettuleipä. Kotitaloustunneilla oppilaat leipoivat sämpylöitä, joissa osa oli jauhoista oli pettujauhoa.

Pettua pidetään nykyään jonkinlaisena superfoodina ja ainakin hintansa puolesta se sitä on. Sämpylät maistuivat hyviltä, eikä niissä juurikaan puun makua huomannut.   (AK, EL, EK, SMH, SH)





Terveystiedossa ysiluokkalaiset pitivät ravintopäiväkirjaa kahdelta päivältä ja näiden kahden päivän ruokia analysoitiin Fineli.fi sivuston ruokapäiväkirja-ohjelmistolla. Tavoitteena oli, että oppilaille tulisi selvä kuva siitä, kuinka paljon ihmisen pitäisi syödä päivän aikana riippuen omasta aktiivisuustasostaan. Saatuja ravintoaineita verrattiin ravitsemussuosituksiin, jotta nähtiin, ovatko omat ruokailutottumukset terveellisiä pitkällä aikavälillä. (JN)


Perinteinen hedelmäasetelma on kuviksessa aina yhtä ajankohtainen! Herkulliset värit ja muodot siirtyivät paperille kaksoistunnin aikana. (SE)





Terveellisen ruuan laittamista on siistiä harjoitella itse tehty essu päällä.
Tekstiilitunneilla valmistuneisiin esiliinoihin painettiin aiheeseen liittyvä kuvio tai teksti. (EK)



Äidinkielen tunnilla koottiin ja kuvitettiin ruokaan liittyviä sanontoja ja sananlaskuja. Seiskojen äidinkielen kirjasta löytyi lisäksi mukava, kotitaloustunnille sijoittuva näytelmäteksti nimeltä Broilerisalaattia ja vaniljavanukasta (kirj. Riitta Jaskari), joka luettiin yhdessä ja jota sai halutessaan käyttää ryhmien pikku draamojen pohjana. (MK, RJ, KH)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti