Tällä kertaa esittelyssä on muutamia tänä syksynä eri luokkien oppitunneilla testattuja toiminnallisia opetusmenetelmiä, joiden avulla oppitunneille saadaan samalla myös draamaa, leikkiä ja liikettä. Koulunkäynninohjaajat kertovat lopuksi, miten tällaisten opetusmenetelmien käyttö vaikuttaa ohjaajan työhön tunneilla.
Modushedelmäsalaatti: Tämä on muunnelma tutusta hedelmäsalaatti-leikistä. Aluksi opettaja nimeää jokaiselle oppilaalle oman moduksen eli verbin tapaluokan. (”Sinä olet indikatiivi, sinä konditionaali, sinä potentiaali, sinä imperatiivi, sinä jälleen indikatiivi, jne.”) Oppilaat istuvat piirissä tuoleilla ja piirin keskellä on yksi, jolla ei ole omaa istumapaikkaa. Hän sanoo jonkin verbimuodon, joka on jossain neljästä moduksesta (esim. ”juoksisitte”). Kaikki oppilaat, joiden ”omassa” moduksessa sanottu verbi on (eli esimerkkitapauksessa kaikki konditionaalit) nousevat nopeasti tuoleiltaan ja yrittävät ehtiä istumaan toiselle tuolille. Se, joka jää ilman paikkaa, sanoo seuraavan verbin, ja näin leikki jatkuu. Jos keskellä olija huutaa: ”Hedelmäsalaatti!”, kaikki vaihtavat paikkaa.
Ruutuhyppely: Verbiopin asioita voi harjoitella hyppyruutujen avulla, esim. persoonamuodot/aikamuodot/modukset. Piirretään maahan ruudukko, jossa on sopiva määrä hyppelyruutuja. Samalla, kun ruudukko hypitään läpi, sanotaan jonkin ruudun kohdalla yksi verbimuoto myönteisenä tai kielteisenä (esim. istuin, istuit, istui, istuimme, istuitte, istuivat, istuttiin…)
Uudisyhdyssanat: Oppilaille jataan laput, joihin jokainen oppilas kirjoittaa jonkun substantiivin. Laput kerätään, sekoitetaan ja jaetaan uudelleen oppilaille, jotka lapun saatuaan etsivät itselleen parin. (Esim. Etsi pariksi ihminen, joka on syntynyt samassa kuussa kuin sinä/jolla on paidassa samaa väriä kuin sinulla tms.). Parit yhdistävät lappujensa substantiivit ja keksivät, mitä täysin uutta asiaa/ilmiötä/välinettä lappujen yhdessä muodostama "uudisyhdyssana" voisi tarkoittaa. Parit piirtävät ja/tai esittävät pantomiimia sanoistaan, ja muu luokka yrittää arvata, mikä sana on kyseessä.
Liikkuva lukupiiri: Ryhmille jaetaan lappuja, joissa lukee kaunokirjallisuuden käsitteitä, kuten ”päähenkilö”, ”sivuhenkilö”, ”juoni”, ”aika, ”paikka”, ”mielipiteeni kirjasta”. Ryhmät lähetetään ulos ja tehtävänä on esim. kiertää rauhallisesti kävellen koulurakennus ja samalla keskustella luetusta kirjasta niin, että jokainen kertoo muille omassa lapussa mainittuja asioita ja ajatuksia omasta kirjastaan.
Moduscoctailkutsut: Harjoitellaan vuorovaikutusta ja ”small talkia” kuvitteellisilla kutsuilla. (Ennen leikin aloittamista puhuttiin yhdessä juhlakäyttäytymisestä yleisemmin.) Oppilaat alkavat liikkua ja käveleskellä juhlatilassa (eli luokassa) ja etsivät itselleen yhden tai useamman juttukaverin, jonka kanssa aletaan jutella. Opettaja määrää, missä moduksessa keskustelun pitää (suurimmaksi osaksi) tapahtua. Aloitetaan keskustelut indikatiivilla. Etsitään itselle uusi juttukaveri aina ennen kuin modus vaihtuu.
Ohjaajien näkemyksiä toiminnallisista äidinkielen tunneista
Toiminnalliset äidinkielen tunnit ovat olleet virkistävää vaihtelua perinteisiin tunteihin verrattuna. Oppilaat ovat heittäytyneet hienosti annettuihin tehtäviin, ja olemme huomanneet oppilaiden sisäistävän opetettavan asian paremmin tekemisen ja liikkumisen kautta. Tuntien teoriaopetus ja käytännön toiminnallinen osio näyttää sujuvan näillä tunneilla ja oppilaista huokuu ilo toimia. Oppilaat jaksavat huomattavasti paremmin keskittyä ja sitä kautta myös omaksuvat asian paremmin. J.T-J, MK, HK, MK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti