maanantai 11. tammikuuta 2016

Uusi rehtori esittäytyy


Päivi Anttila työhuoneessaan


Missä koulussa olit töissä enne tätä koulua?
Tulen Veittijärven koulusta, mutta syksyn ajan toimin opetuskoordinaattorina kaupungintalolla.

Ajattelitko tehdä kouluumme uudistuksia? Mitä?
Uusi opetussuunnitelma tulee voimaan 1.8., joten siihen liittyviä muutoksia varmasti tullaan suunnittelemaan tämän kevään aikana. Mitään varmoja suunnitelmia ei vielä ole, joten mielelläni kuulen myös oppilaskunnan ajatuksia ja ideoita tässä kevään mittaan.

Mitä odotuksia sinulla on rehtorin työstä koulussamme?
Siirtyminen koulun rehtoriksi kesken lukuvuoden on kuin hyppäisi mukaan liikkuvaan junaan. Tämä tuo mukanaan kiirettä ja paljon työtä. Toivon kovasti, että saan tehdä yhteistyötä sekä henkilökunnan ja oppilaiden kesken. Oppilaskunnan hallitusta ja tukioppilaita tulen tapaamaan kevätlukukauden alkajaiseksi.

Mikä on mielestäsi rehtorin asema koulussa?
Mielestäni rehtori on yhteistyökumppani sekä koulun henkilökunnalle että oppilaille. Rehtorin tehtävänä on varmistaa, että koulussa tapahtuva toiminta on ohjeiden ja määräysten mukaista. Rehtori on esimies opetushenkilökunnalle samoin kuin opettajat ovat oppilaille.

Mitä mieltä olet tulevista valtakunnallisen opetussuunnitelman muutoksista?
Muuttuvassa opetussuunnitelmassa iso muutos on tulossa oppilaiden rooliin oppimisessa. Tämä lisää oppilaan vastuullisuutta ja aktiivista roolia oppimisessaan. Tämä tuo muutosta sekä oppilaiden että opetushenkilökunnan työhön ja työtapoihin. Oppimisympäristöjäkin tulee miettiä uudella tavalla. Uudessa opetussuunnitelmassa painottuvat myös vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot sekä tieto- ja viestintätekniikan taidot. Nämä ovat arjessa tarvittavia taitoja. Hienoa, että ne on erilailla huomioitu uudessa ops:ssa.

Mitkä ovat mielestäsi suurimmat haasteet yläkouluikäisten opetuksessa?
Alakoulun aikana opetellaan oppimiseen tarvittavia tietoja, taitoja ja menetelmiä. Monella yläkouluikäisellä on jo tarvittavat välineet (tieto omasta tavasta oppia sekä taito vaihdella oppimisen tapoja tarpeen mukaan) uuden oppimiseen. Silti muutos kuudennelta luokalta seitsemännelle tuntuu olevan monelle iso harppaus. Yläkoulussa painottuu oppiainekohtainen aineenhallinta. Alakoulussa opitut opiskelutaidot pitäisi olla jo käytössä. Näissä tiedoissa ja taidoissa on oppilailla isoja eroja kuten myös motivaatiossa opiskeluun.

Mitä odotat koulumme tulevalta musikaalilta? Onko mielestäsi järkevää panostaa sellaisiin projekteihin?
Tätä odotan aivan mielettömän innoissani. On hienoa nähdä, miten saamme yhdessä projektin päätökseen. Tämänkaltaiset projektit opettavat oppilaille myös työelämässä tarvittavia yhteistyön taitoja ja ovat osoitus kouluyhteisön yhteisöllisyydestä. Pidän sitä erittäin tärkeänä.

Mitä mieltä olet nuorisotila Zopperon toiminnan lopetusuhasta?
Onneksi näin ei käynyt. Yhteistyötä nuorisotyön kanssa voidaan kehittää edelleen omanlaiseksemme.

Mitä haluat sanoa Soppeenharjun koululle haastattelun päätteeksi?
Toivon, että kouluyhteisössämme jokainen kantaa vastuuta turvallisuudesta, omasta oppimisestaan sekä yhteisöllisyyden tunteesta. Jokaisen tulee käyttäytyä asiallisesti ja kohteliaasti sekä tehdä oppimisensa eteen parhaansa. Koulustamme tulee lähteä vastuullisia, yhteiskunnassa pärjääviä nuoria. Hyvää kevälukukautta ja oppimisen iloa jokaisel
le!
Haastattelun laati Josephine 8F


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti