Mitä tarkoittaa aineistopohjainen kirjoittaminen? Miten viittaan toisen kirjoittamaan tekstiin ja erotan omat mielipiteeni ja pohdintani pohjatekstin mielipiteistä? - Tänä syksynä 9d-luokan pojat saivat äidinkieleen liittyvän aineistopohjaisen tekstin harjoitteluun kiinnostavan haasteen, kun pohjatekstiksi löytyi Internetin ihmeellisestä maailmasta heidän oman luokanvalvojansa Ari Kuusiston taannoinen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa. Onko nuorista tullut mobiilinarkkareita, kuten Ari Kuusisto tekstissään väittää? Oppilaat esittivät näkemyksiään tästä aiheesta sekä puolesta että vastaan, ja molempien näkökulmien tueksi löytyi järkeviä perusteluja. Alla julkaisemme erään pojan näkemyksen aiheesta.
(Pohjatekstinä
käytetty Ari Kuusiston teksti on luettavissa osoitteesta http://www.hs.fi/mielipide/a1447403136387)
Älylaitteet osaksi opetusta?
Filosofian maisteri, lehtori Ari Kuusisto
kirjoitti 14.11.2015 Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen otsikolla
"Nuorista on tullut aikuisten lailla mobiilinarkkareita", jossa hän
arvosteli älylaitteiden ottamista opetukseen.
Kuusisto kertoo, että koulua arvostellaan siitä,
että koulu on jäänyt ajastaan jälkeen ja että opettajat eivät ymmärrä maailman
muuttuneen. Hän puolustautuu kertomalla, että oikeastaan opettajat tietävät
enemmän kuin moni muu asioista, koska ovat nuorten kanssa koko ajan
tekemisissä.
Tekstissään Kuusisto väittää lapsista tulleen
vanhempiensa tavoin riippuvaisia puhelimistaan. Olen tästä Kuusiston kanssa
osittain samaa mieltä, vaikka toisaalta on myös ihmisiä, jotka eivät käytä
puhelinta paljonkaan.
Kuusiston mielestä puhelimen käyttö on turhaa ja
lähes käyttökelvotonta opetuksessa. Mielestäni puhelimen käyttö pienissä
määrissä ei haittaisi, mutta esimerkiksi pitkän tekstin lukeminen on itselleni
helpompaa paperilta kuin tietokoneelta tai puhelimelta.
Hän kertoo myös havainneensa yläkoululaisten luetun
ymmärtämisen heikentyneen. Itse en ole aivan samaa mieltä, koska mielestäni
ainakin oma luetun ymmärtämiseni on ihan hyvällä tasolla. Kyllä hän voi
toisaalta olla oikeassakin, koska suuri osa nuorista ei enää lue kirjoja vaan
pelaa enemmän koneella. Itse luen aika paljon kirjoja, joten hyvä luetun
ymmärtämisen taito voi johtua siitä.
Kuusiston mielestä oppiminen kärsii
mobiililaitteiden käytöstä, koska niitä käytetään tunneilla lähinnä
somettamiseen. Olen tästä hänen kanssaan samaa mieltä, koska puhelimella
harhautuu helposti väärään paikkaan. Varsinkin jos tekeminen on
"tylsää" tai osaat asian jo, niin silloin päätyy helposti tekemään
jotain muuta.
Kuusisto itse sanoo käyttävänsä puhelinta
tunneilla harvakseen, ja moni oppilas on pitänyt sitä hyvänä, että opettaja
kertoo asioista. Itse ainakin tykkään siitä, että on dioja, joista opettaja
kertoo lisätietoja. Minä itse opin sillä tavalla ja opetus on
mielenkiintoisempaa. Minusta Kuusisto on siis aivan oikeassa siinä, että
koulussa ei tarvitsisi välttämättä käyttää puhelimia ja tietokoneelta, vaan
opettaa enemmän suullisena opetuksena.
Matias Pitkänen 9.D
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yhdeksäsluokkalaisten kirjoitusprosessin vaiheet:
1.Aluksi tutustuttiin ohjeiden ja esimerkkitekstien avulla
siihen, mitä tarkoittaa aineistopohjainen kirjoittaminen.
2.Malliteksteistä opittiin, miten toisen kirjoittamaan
tekstiin voidaan viitata ja miten oma ajattelu tuodaan esiin tämäntyyppisessä
tekstissä. Käytiin myös läpi, millaisia eri rakennemalleja tässä tekstilajissa
voi käyttää. Tunneilla keskusteltiin teksteistä yhdessä ja pareittain.
2. Jokainen luki valitsemansa pohjatekstin huolella ja
etsi tarkasti pohjatekstin tärkeimmät mielipiteet ja perustelut.
3. Tehtiin oman tekstin suunnittelun pohjaksi
ajatuskartta, johon aluksi koottiin pohjatekstin pääasiat. Sitten ajatuskarttaa
täydennettiin omilla pohdinnoilla, kommenteilla, mielipiteillä ja esimerkeillä.
4. Kirjoitettiin tietokoneella omat aineistopohjaiset
tekstit ajatuskarttoja ja pohjatekstiä apuna käyttäen. Kirjoittamiseen
käytettiin enemmän kuin yhden viikon äidinkielen oppitunnit, ja omaa tekstiä
muokattiin kirjoittamisen aikana opettajalta saadun ohjauksen avulla.
(M.K., A.K., O.K.)
(M.K., A.K., O.K.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti