tiistai 11. lokakuuta 2016

Mediaa, mielipiteitä ja kannanottoja



Mitä tarkoittaa aineistopohjainen kirjoittaminen? Miten viittaan toisen kirjoittamaan tekstiin ja erotan omat mielipiteeni ja pohdintani pohjatekstin mielipiteistä?  - Tänä syksynä 9d-luokan pojat saivat äidinkieleen liittyvän aineistopohjaisen tekstin harjoitteluun kiinnostavan haasteen, kun pohjatekstiksi löytyi Internetin ihmeellisestä maailmasta heidän oman luokanvalvojansa Ari Kuusiston taannoinen mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa. Onko nuorista tullut mobiilinarkkareita, kuten Ari Kuusisto tekstissään väittää? Oppilaat esittivät näkemyksiään tästä aiheesta sekä puolesta että vastaan, ja molempien näkökulmien tueksi löytyi järkeviä perusteluja. Alla julkaisemme erään pojan näkemyksen aiheesta.

(Pohjatekstinä käytetty Ari Kuusiston teksti on luettavissa osoitteesta http://www.hs.fi/mielipide/a1447403136387)

Älylaitteet osaksi opetusta?

Filosofian maisteri, lehtori Ari Kuusisto kirjoitti 14.11.2015 Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen otsikolla "Nuorista on tullut aikuisten lailla mobiilinarkkareita", jossa hän arvosteli älylaitteiden ottamista opetukseen.

Kuusisto kertoo, että koulua arvostellaan siitä, että koulu on jäänyt ajastaan jälkeen ja että opettajat eivät ymmärrä maailman muuttuneen. Hän puolustautuu kertomalla, että oikeastaan opettajat tietävät enemmän kuin moni muu asioista, koska ovat nuorten kanssa koko ajan tekemisissä.

Tekstissään Kuusisto väittää lapsista tulleen vanhempiensa tavoin riippuvaisia puhelimistaan. Olen tästä Kuusiston kanssa osittain samaa mieltä, vaikka toisaalta on myös ihmisiä, jotka eivät käytä puhelinta paljonkaan.

Kuusiston mielestä puhelimen käyttö on turhaa ja lähes käyttökelvotonta opetuksessa. Mielestäni puhelimen käyttö pienissä määrissä ei haittaisi, mutta esimerkiksi pitkän tekstin lukeminen on itselleni helpompaa paperilta kuin tietokoneelta tai puhelimelta.

Hän kertoo myös havainneensa yläkoululaisten luetun ymmärtämisen heikentyneen. Itse en ole aivan samaa mieltä, koska mielestäni ainakin oma luetun ymmärtämiseni on ihan hyvällä tasolla. Kyllä hän voi toisaalta olla oikeassakin, koska suuri osa nuorista ei enää lue kirjoja vaan pelaa enemmän koneella. Itse luen aika paljon kirjoja, joten hyvä luetun ymmärtämisen taito voi johtua siitä.

Kuusiston mielestä oppiminen kärsii mobiililaitteiden käytöstä, koska niitä käytetään tunneilla lähinnä somettamiseen. Olen tästä hänen kanssaan samaa mieltä, koska puhelimella harhautuu helposti väärään paikkaan. Varsinkin jos tekeminen on "tylsää" tai osaat asian jo, niin silloin päätyy helposti tekemään jotain muuta.

Kuusisto itse sanoo käyttävänsä puhelinta tunneilla harvakseen, ja moni oppilas on pitänyt sitä hyvänä, että opettaja kertoo asioista. Itse ainakin tykkään siitä, että on dioja, joista opettaja kertoo lisätietoja. Minä itse opin sillä tavalla ja opetus on mielenkiintoisempaa. Minusta Kuusisto on siis aivan oikeassa siinä, että koulussa ei tarvitsisi välttämättä käyttää puhelimia ja tietokoneelta, vaan opettaa enemmän suullisena opetuksena.

Matias Pitkänen 9.D
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yhdeksäsluokkalaisten kirjoitusprosessin vaiheet:

1.Aluksi tutustuttiin ohjeiden ja esimerkkitekstien avulla siihen, mitä tarkoittaa aineistopohjainen kirjoittaminen.

2.Malliteksteistä opittiin, miten toisen kirjoittamaan tekstiin voidaan viitata ja miten oma ajattelu tuodaan esiin tämäntyyppisessä tekstissä. Käytiin myös läpi, millaisia eri rakennemalleja tässä tekstilajissa voi käyttää. Tunneilla keskusteltiin teksteistä yhdessä ja pareittain.

2. Jokainen luki valitsemansa pohjatekstin huolella ja etsi tarkasti pohjatekstin tärkeimmät mielipiteet ja perustelut.

3. Tehtiin oman tekstin suunnittelun pohjaksi ajatuskartta, johon aluksi koottiin pohjatekstin pääasiat. Sitten ajatuskarttaa täydennettiin omilla pohdinnoilla, kommenteilla, mielipiteillä ja esimerkeillä.

4. Kirjoitettiin tietokoneella omat aineistopohjaiset tekstit ajatuskarttoja ja pohjatekstiä apuna käyttäen. Kirjoittamiseen käytettiin enemmän kuin yhden viikon äidinkielen oppitunnit, ja omaa tekstiä muokattiin kirjoittamisen aikana opettajalta saadun ohjauksen avulla. 
                                                                                                                                                                                                (M.K., A.K., O.K.)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti