keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Nuoruus ennen ja nyt - kasiluokkalaisen pojan mietteitä



Nuoruus ennen ja nyt 

Nuoruus on venyvä käsite. Lähes kaikki nuoruuden elämässään ohittaneet ihmiset muistelevat sitä joskus. Kaikilla ihmisillä on jotain yhteistä. He ovat, ovat olleet tai tulevat joskus olemaan nuoria. Kaikkien nuoruus on kuitenkin ollut erilainen ja se muuttuu koko ajan. Yleensä, kun joku kyselee nuoruudesta, vastaaja joutuu itsekin miettimään, mitä kannattaa vastata. Monille nuoruus merkitsee ”vanhoja hyviä aikoja”, mutta joillekin nuoruus voi olla myös vaikea asia. Joskus nuori saattaa joutua keskelle perheriitaa, vanhempien eroa tai muuta vastaavaa, josta saattaa jäädä ikuiset arvet. Nuoruus on yleensä kuitenkin myös melko riehakas. ”Nuoruus” käsitteenä on myös erilainen eri ihmisille. Kaikki eivät koe nuoruutta aikana elämässä, vaan jopa elämäntapana. 

 Nuoruus on muuttunut viime vuosina paljon, mistä kertovat mm. älypuhelimet, tietokoneet, mopoautot ja muut vastaavat. Elektroninen vallankumous on muuttanut nuoruutta valtavasti. Jos kysyy vaikkapa 80-luvulla syntyneeltä asioista, joita hän on tehnyt nuoruudessaan, saattaa yllättyä, koska suurimmalla osalla kokemukset elektroniikan kanssa ovat jääneet vähäisiksi. Pääasiassa aikaa on vietetty ulkona. Nykyään vaikuttaa joskus siltä, että se älypuhelin, tabletti tai tietokoneen hiiri on kasvanut käteen kiinni. Itsekin myönnän, että älypuhelin on tuttu väline. Nykyään kaikki mahdollinen ja miksei mahdotonkin tieto on käden ulottuvilla älypuhelimen myötä. Siitä on hyötyä, mutta myös haittaa. Mielestäni yksi asia on erityisen huolestuttavaa. Se on lukemisen radikaali vähentyminen nuorison keskuudessa. Itse olen lukenut valtavan määrän tieto-, fantasia- ja sci-fi-kirjallisuutta, enkä ole katunut yhdenkään kirjan lukemista. Päinvastoin, kirjat tuovat elämääni aina uutta ja hauskaa tekemistä. Suosittelen lukemista ja kirjallisuutta lämpimästi kaikille.  

Entisaikaan kaikki oli toisin. Suuri osa nuorista vietti aikansa ulkona esimerkiksi pelaten erilaisia pallopelejä. Nykyään tuntuu siltä, että kaikki tekeminen löytyy neljän seinän sisältä. Olen itsekin kokenut viimeisen kahden vuoden aikana valtavan muutoksen niin fyysisesti kuin henkisestikin murrosiän myötä. Ennen käytin 75% kaikesta ajastani sisällä lukien kirjoja ja pelaten erilaisia videopelejä. Nykyään olen saanut uutta sisältöä elämääni harrastusten ja uusien ystävien myötä. Kaiken A ja O on kuitenkin mielestäni positiivinen ajattelu ja sopeutumiskyky. 

Lukemattomia kertoja olen valinnut väärin, pysynyt sisällä aurinkoisena kesäpäivänä, maannut sohvalla syksyn, kun toisaalta olisin voinut käydä vaikka kävelyllä. Entisaikaan ihmiset viettivät aikansa ulkona, kun taas nykyaikana kaikki, mitä tarvitsee, löytyy neljän seinän sisältä. Muutos on silminnähtävä. Itsekin koen joskus tekemättömyyden tunteen, kun kökötän tuolissa tietokone nenän edessä.  

Myös moni muu asia on muuttunut. Musiikin merkitys on kasvanut, hitit jäävät päähän soimaan, monella ihmisellä on oma lempigenrensä musiikin saralla. Äitini ollessa nuori Dingo-buumi oli suurimmillaan. Keikoilla käytiin, kasetteja ja levyjä kuunneltiin kavereiden kanssa sekä huoneet tapetoitiin julisteilla. Nykyään elektroninen musiikki on valtaamassa alaa. Lähes kaikissa kappaleissa joku osa on tehty kokonaan tietokoneella. Monen nykynuoren mielestä Spotify on ainoa oikea tapa kuunnella musiikkia. Itse kuuntelen lähes kaiken musiikin YouTubesta tai radiosta. Musiikki ja sen merkitys ovat muuttumassa.  

Television ja kännykän merkitys on muuttunut huomattavasti viime vuosien teknologisen kehityksen myötä. Entisaikaan televisiosta tulleita ohjelmia katsottiin koko perheen kanssa ja visailuohjelmien suosio oli huipussaan. Väritelevisio ja kaukosäädin muuttivat television käyttöä ja ohjelmatarjonnan monipuolistuminen vauhditti mainosten merkityksen kasvua. Kännykkä eli matkapuhelin kehitettiin 1990-luvulla ja sen myötä kavereihin oli helpompi pitää yhteyttä. Enää ihmiset eivät kulje ovelta ovelle etsimässä seuraa, vaan soitto kaverille ja sopimus tapaamisajasta ja -paikasta riittää. Entisaikaan suunnittelu piti tehdä huolellisemmin ja pitemmälle ajalle. Jos sovittiin, että tavataan paikassa X kello 13, silloin kaikki sopimuksen osapuolet saapuivat paikalle sovittuun aikaan.

Muoti on muuttunut todennäköisesti ainakin yhtä paljon kuin kommunikaatio. Entisaikaan muodin muutokset seurailivat lehtien ja televisiosarjojen henkilöiden pukeutumistyyliä. Muoti pysyi samana pitkään, ja kaikki nuoret käyttivät lähes samantyylisiä vaatteita. Nykyään muodin muutokset ovat nopeita ja niiden perässä pysyminen vaikeutuu koko ajan. Vaatteiden merkitys ja niiden ostokriteerit ovat myös muuttuneet. Toisin kuin nykyään, entisaikaan samat vaatteet olivat muotia pitkän aikaa. Nykyään vaate, joka tarttuu kaupasta mukaan, on enemmänkin kertakäyttöinen, eli sen ei ole tarkoituskaan kestää käytössä pitkää aikaa.

Nuoruudella nyt ja ennen on kuitenkin jotain samaa. Kaikki nuoruuteen liittyvä on kuitenkin jokaisella ihmisellä erilaista. Itselläni on ollut melko rauhallinen nuoruus, mutta kavereihini kuuluu myös henkilöitä, joiden mielestä rauhallisuus on pahe. Kaikkien täytyy vain muistaa olla oma itsensä kaikissa tilanteissa, sekä rauhallisuus elämän monissa käänteissä. Mielessä täytyy myös pitää vanha viisaus: elät aina elämäsi parasta aikaa. Siitä täytyy vain osata nauttia. "Nimitämme kaikkia tekemiämme virheitä kokemuksiksi" on mielestäni varsin viisas sanonta. Mielestäni se tiivistää elämän tarkoituksen hyvin. Kaikista virheistään on kannettava vastuu ja on mentävä eteenpäin, vaikka mitä sattuisi. 

N. M. 8. lk


(Kahdeksasluokkalaisten äidinkielen kirjoitusprosessin vaiheet: 
1. Aluksi koottiin koko luokan kanssa yhteisesti ajatuskarttaan asioita, jotka ovat oppilaiden mielestä kaikkina aikoina kuuluneet olennaisesti nuoruuteen. 
2. Jokaisella oli kotitehtävänä tehdä ajatuskartan avulla haastattelu jollekin itseä selvästi iäkkäämmälle ihmiselle – esim. äidille, isälle tai isovanhemmalle. Haastattelussa piti saada laajasti tietoja siitä, millaista oli nuoruus hänen aikanaan. 
3. Äidinkielen tunnilla perehdyttiin mallitekstien ja pienten harjoitusten avulla siihen, mitä tarkoittaa vertailurakenne tekstissä. 
4. Haastattelutuloksia käsiteltiin tunneilla ja haastattelujen avulla laadittiin omiin vihkoihin ns. vertailija johon koottiin yhtäläisyydet/erot nuoruudessa eri aikoina. 
5. Kirjoitettiin omat tekstit ajatuskarttoja, haastatteluvastauksia ja vertailijoita apuna käyttäen. Tekstin sai kirjoittaa yksin tai parin kanssa.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti