perjantai 18. syyskuuta 2015

Tapakasvatusviikko 14.9. -18.9.


Äidinkieli, vieraat kielet ja kotitalous yhdistivät voimansa koulujen tapakasvatusviikolla 14.9. -18.9.  Näiden aineiden opettajat innostuivat suunnittelemaan ja toteuttamaan teemaviikolle tietoja, taitoja ja toimintaa sisältävän opetuskokonaisuuden, jonka kohteena olivat koulumme seiskaluokat. 
 
Käytöstavat ovat luonteva osa äidinkieleen kuuluvaa viestintää ja vuorovaikutusta. Teemaviikon aikana äidinkielen tunneilla tutustuttiin muun muassa kirjailija Kirsti Mannisen ja opettaja Laura Mannisen kirjoittamaan tarinaan, joka etenee nuortenkirjatyyppisenä jatkokertomuksena ja kertoo yläkouluikäisen Santun TET-harjoittelusta. Santun tarinan ja hänelle sattuneiden kommellusten kautta oli mukava keskustella käyttäytymiseen liittyvistä perusasioista sekä harjoitella käytännössä ihmisten kohtaamiseen ja tutustumiseen liittyviä tärkeitä taitoja. Miten sinä esittelet itsesi uudelle tuttavuudelle? Millaisella käytöksellä teet hyvän vaikutelman? Miten käyttäytymisemme vaihtelee eri tilanteissa?





Kotitaloustunneilla katettiin pöydät kauniisti ja harjoiteltiin vielä tavallistakin tarkemmin hyviä ruokailutapoja ja kohteliasta pöytäkeskustelua.






Vieraiden kielten tunneilla teemaviikon aiheita käsiteltiin laajentaen Suomesta muihin maihin. 7. luokkalaisten englannin oppitunnilla puhuttiin aluksi suomalaisista käytöstavoista liittyen tervehtimiseen, kiittämiseen, anteeksi pyytämiseen sekä hyvästelemiseen. Näitähän opetellaan ja harjoitellaan koulussa ruotsiksi ja englanniksi – miksei niitä voisi siis käyttää myös koulun ulkopuolella suomeksi ja Suomessa?
Muunsimme mm. nuorisokielisen ”Mitä toi täällä tekee?” muotoon ”Anteeksi, miksi hän on täällä?” ja eräskin myöhässä luokkaan tullut oppilas sai neuvoja muulta luokalta, miten pyydetään anteeksi omaa myöhästymistään…

Seuraavaksi aloimme pohtia sitä, miten eri eleillä voi olla eri merkitys eri maissa: jos nyökkäät, se saattaa tarkoittaakin ”ei” jossain maassa. Voiko ok-merkkiä näyttää sormilla kaikissa maissa? Myös pöytätavat, vierailuun liittyvät tavat, tervehtiminen ym. tavat poikkeavat toisistaan eri maissa.

Tässä pohdinnassa auttoikin Maailman tavat -peli, jota seiskat pelasivat innolla englannin oppitunnilla keräten lentolippuja ja lentäen maasta toiseen. Samalla tulivat tutuiksi maat ja kaupungit.

Miten itse vastaisit:
Japanissa lahjakukkien tai lahjarahojen määrä ei saa olla
     a) pariton
     b) parillinen
     c) kolmella jaollinen?


Tutustuimme 7. luokkalaisten kanssa tervehtimisfraaseihin englanniksi ja ruotsiksi. Tämän jälkeen jokainen sai leikata pahvista sinikellon, kukkasen tai lehden, johon tekstattiin opettajalta saatu kohteliaisuusfraasi. Keräsimme kaikki sanonnat käytävän seinälle opettajainhuoneen viereen muidenkin ihmisten iloksi otsikoiden Bra beteende (hyvä käytös) ja Good manners (hyvät tavat) alle.  Aika hienoja tuli, vai mitä?





Nyt vain rohkeasti soveltamaan sanontoja vaikka käytäväkeskusteluissa ruokavälkällä... Var så god!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti