Äidinkieli, vieraat
kielet ja kotitalous yhdistivät voimansa koulujen tapakasvatusviikolla 14.9.
-18.9. Näiden aineiden opettajat innostuivat suunnittelemaan ja toteuttamaan teemaviikolle tietoja, taitoja ja toimintaa sisältävän opetuskokonaisuuden, jonka kohteena olivat
koulumme seiskaluokat.
Käytöstavat ovat luonteva osa äidinkieleen kuuluvaa viestintää ja vuorovaikutusta. Teemaviikon aikana äidinkielen tunneilla tutustuttiin muun muassa kirjailija Kirsti Mannisen ja opettaja Laura Mannisen
kirjoittamaan tarinaan, joka etenee nuortenkirjatyyppisenä jatkokertomuksena ja
kertoo yläkouluikäisen Santun TET-harjoittelusta. Santun tarinan ja hänelle
sattuneiden kommellusten kautta oli mukava keskustella käyttäytymiseen
liittyvistä perusasioista sekä harjoitella käytännössä ihmisten
kohtaamiseen ja tutustumiseen liittyviä tärkeitä taitoja. Miten sinä esittelet itsesi uudelle
tuttavuudelle? Millaisella käytöksellä teet hyvän vaikutelman? Miten
käyttäytymisemme vaihtelee eri tilanteissa?
Kotitaloustunneilla katettiin pöydät kauniisti ja harjoiteltiin vielä tavallistakin tarkemmin hyviä ruokailutapoja ja kohteliasta pöytäkeskustelua.
Vieraiden kielten tunneilla teemaviikon aiheita käsiteltiin laajentaen Suomesta muihin maihin. 7. luokkalaisten englannin oppitunnilla puhuttiin aluksi suomalaisista käytöstavoista liittyen tervehtimiseen, kiittämiseen, anteeksi pyytämiseen sekä hyvästelemiseen. Näitähän opetellaan ja harjoitellaan koulussa ruotsiksi ja englanniksi – miksei niitä voisi siis käyttää myös koulun ulkopuolella suomeksi ja Suomessa?
Seuraavaksi
aloimme pohtia sitä, miten eri eleillä voi olla eri merkitys eri maissa: jos
nyökkäät, se saattaa tarkoittaakin ”ei” jossain maassa. Voiko ok-merkkiä
näyttää sormilla kaikissa maissa? Myös pöytätavat, vierailuun liittyvät tavat,
tervehtiminen ym. tavat poikkeavat toisistaan eri maissa.
Tässä
pohdinnassa auttoikin Maailman tavat -peli, jota seiskat pelasivat innolla
englannin oppitunnilla keräten lentolippuja ja lentäen maasta toiseen. Samalla
tulivat tutuiksi maat ja kaupungit.
Miten itse vastaisit:
Japanissa lahjakukkien tai lahjarahojen määrä ei saa olla
Miten itse vastaisit:
Japanissa lahjakukkien tai lahjarahojen määrä ei saa olla
a) pariton
b) parillinen
c) kolmella jaollinen?
|
Tutustuimme 7. luokkalaisten kanssa tervehtimisfraaseihin englanniksi ja ruotsiksi. Tämän jälkeen jokainen sai leikata pahvista sinikellon, kukkasen tai lehden, johon tekstattiin opettajalta saatu kohteliaisuusfraasi. Keräsimme kaikki sanonnat käytävän seinälle opettajainhuoneen viereen muidenkin ihmisten iloksi otsikoiden Bra beteende (hyvä käytös) ja Good manners (hyvät tavat) alle. Aika hienoja tuli, vai mitä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti